|
A
keresztút
kialakulása
|
A
keresztút az a másfél kilométeres útszakasz, amelyen Jézus a keresztet
hordozta. A mai keresztútjárás az evangéliumokból ered. A legelső
keresztutat Jézus járta: a Via Dolorosán, a Szenvedés Útját
az Utolsó Vacsora termétől Annás és Kaifás háza mellett a Kálvária
hegyig. Onnan a Szent Sírhoz, Pilátus palotája mellett a Getszemáni
kertbe, az Olajfák hegyétől a Kedron patakon át Sionig.
Egy
régi hagyomány szerint Mária, Jézus édesanyja gyakran végigjárta ezt az
utat Fia feltámadása után, hogy így emlékezzen meg szenvedéséről.
Néhány
hű tanítvány kíséretében lassan és elgondolkodva ment az utolsó vacsora
termétől az Antónia-várhoz, onnan tovább a keresztúton fel a Golgotára
és a sírbolthoz. Azután visszatértek „abba a terembe, ahol együtt
szoktak lenni. Mindnyájan egy szívvel s lélekkel állhatatosan
imádkoztak Jézus anyjával, Máriával együtt”. (Apcsel 1,13-14)
Euszébiosz
és Szent Ambrus püspökök a IV. században leírták, hogy Szent Ilona,
Nagy
Konstantin császár anyja, hogyan kerestette meg Jézus keresztjét és
építtette fel az első templomot a Golgotán a 320-as években. Később
felállítottak néhány emléktáblát is a keresztút egyes helyein.
A
XV.
században már 12 márványtábla vagy emlékmű állt a keresztút mentén
Jeruzsálemben. Ezeket stációknak vagy állomásoknak nevezték. A
zarándokok megálltak az emlékművek előtt s egy kis szünetet tartottak
az úton, hogy imádkozzanak és gondolkodjanak az eseményről, amely a
felirat szerint ott történt. A középkorban igen látogatott volt az
ottani keresztút, főleg a ferencesek vezetésével. Ők "szent
circulus"-nak, körjáratnak nevezték. A szentföldi
zarándokok révén került Nyugat-Európába ez a lélekemelő imádság.
Nemsokára
emlékművekkel, szobrokkal juttatták a keresztúti ájtatosságot végzők
emlékezetébe Jézus szenvedésének útját. Ekkor hét stációra osztották a
keresztutat, a római hét-stációs templom mintájára. E stációjárásnak
Rómában nagyobb ünnepek előtt - nagyböjt, kántorböjtök
idején - bűnbánati jellege volt. Nem volt kapcsolata a
keresztúti
ájtatossággal. Más országokban még ennyi stáció sem volt.
Az
1600-as években alakult ki a keresztút végleges formája a 14 stációval.
A betlehemi papság külön imakönyvet adott ki a keresztúti ájtatosságról
1518-ban, 14 stációt tartva szem előtt. A ferences P. Antonio Daza volt
az első, aki leírta a stációk történetét lelkigyakorlatos
könyvében
(Exercios espirituales, 1620). Elmélkedéseit az evangéliumi
elbeszélésekre és hiteles egyházi hagyományokra építette.
A
barokk
kor a keresztutak (kálváriák) építésének virágkora volt. Világszerte
elterjedt a 14 stációs keresztút, különösen Porto Maurizio-i Szent
Lénárd római ferences tevékenysége folytán. Ő maga 576 keresztutat
állított fel. A keresztúti ájtatosságok szentbeszéd-sorozatát (Via
crucis praedicata) is ő tartotta először Firenzében a Monte alle
Croci-n. Szent Lénárd legnagyobb sikere volt Rómában, a Colosseumban
1750. december 27-én felállított keresztút, melyet mindmáig meg is
tartanak, rendszerint a pápák vezetésével járja a hívő nép nagypénteken
este, gyertyafényes hívősereg jelenlétében.
A
keresztút tisztelete és gyakorlata ezután egyre jobban elterjedt a
keresztény országokban. Mivel a legtöbb hívőnek sohasem volt alkalma a
Szentföldre zarándokolni, a városokban kezdtek építeni
keresztutakat a jeruzsálemi mintájára. A szabadtéri keresztutakon
minden állomást egy-egy kis kápolna vagy emlékmű jelzett a megfelelő
felirattal. A legnépesebb zarándokhelyeken embernagyságú szobrok
ábrázolják az egyes stációk
történetét. Ma már minden katolikus templomban van egy megszentelt
keresztút. Az állomásokat 14 megszámozott kép, festmény vagy dombormű
jelzi. Ezeket a stációkat a római rituáléban előírt szertartással
áldják meg. Az Anyaszentegyház teljes búcsút engedélyezett azoknak,
akik a keresztutat a kegyelem állapotában végzik.
Vissza az Elmélkedések
oldalra Keresztutak
oldal
|
|
|