XVI.
Benedek egy évtizede, még pápává választása előtt nagyon markánsan
fogalmazta meg a 2000. év jubileuma alkalmából Rómába érkezett
hitoktatóknak, hogy mi az evangelizáció és mi nem, mi legyen a tartalma
és a módszere. Meglátásai nemcsak az új pápai tanács tagjai számára
iránymutatóak, hanem a mai világ újraevangelizálására meghívott
valamennyi hívőnek.
Az evangelizáció nem azt jelenti – mondta akkori beszédében Ratzinger
bíboros –, hogy távoli igazságokat mondunk ki, hanem azt, hogy utat
mutatunk, az élet művészetét tanítjuk. Jézus azért jött, hogy a
szegényeknek hirdesse az örömhírt; márpedig – hangsúlyozta a leendő
pápa – „a legszegényebb az, aki kiábrándult az abszurdnak,
ellentmondásosnak vélt életből. Ennek a szegénységnek különböző formái
anyagilag gazdag és szegény országokban egyaránt elterjedtek manapság.
Az öröm a szeretetből fakad; az örömtelenségből pedig szeretetlenség, irigység, önzés és minden rossz, ami tönkreteszi az embert és a világot. Ezért van szükség új evangelizációra:
ha
az emberek nem ismerik az élet művészetét, minden más félresikerül.
...s mert az egyház jelenlegi evangelizációjában az emberek többsége
nem találja meg az evangéliumot, vagyis nem kap meggyőző választ arra a
kérdésre, hogyan éljen.”
A kereszténység számukra már nem életmód, hanem dogmák halmaza, ami nem kapcsolja őket Jézushoz, aki az Út, az Igazság és az Élet.
Ratzinger bíboros rámutatott: az elvilágiasodott társadalom
újraevangelizálásához nem elegendő az, hogy felhasználjuk a modern
kommunikáció – televízió, internet, Facebook, Twitter – lehetőségeit,
hanem az is szükséges, hogy újra megismertessük az emberekkel az Urat.
„A szavak... nem hatolnak olyan mélyre az emberben, amilyen mélységbe
az evangéliumnak el kell jutnia” – fogalmazott.
Ahhoz, hogy valaki hatékonyan tudjon evangelizálni, bizonyságot kell tennie a Krisztussal megélt egysége gyümölcseiről.
Ez azt jelenti, hogy a hithirdetést egyrészt „mindig buzgó imaéletnek
kell átitatnia", másrészt a Krisztussal együtt másokért vállalt
szenvedéssel kell egyesíteni – vagyis a szavakat az élet tanúsága, az
Istenért és másokért vállalt szenvedés teszi hitelessé.