|
XVI. Benedek pápa: A szeretet mint a hitben való élet
|
Az
egész keresztény élet nem más, mint válaszadás Isten szeretetére. Az
első válasz éppen a hit: ahogyan teljes rácsodálkozással és hálával
befogadunk egy rendkívüli, isteni kezdeményezést, mely megelőz és
buzdít minket. A hit „igenlő” válasza az Úrral való barátság csodálatos
történetének kezdetét jelenti, amely megtölti létünket és teljes
értelmet ad neki. Isten azonban nem elégszik meg azzal, hogy befogadjuk
ingyenes szeretetét. Ő nemcsak szeret minket, hanem magához is akar
vonzani és olyan mélyen átformálni, hogy Szent Pállal együtt azt
mondhassuk: már nem én élek, hanem Krisztus él bennem (vö. Gal 2,20).
Amikor teret engedünk Isten szeretetének, hasonlóvá válunk hozzá,
részesei leszünk magának a szeretetének. A szeretetére való megnyílás
azt jelenti, hogy hagyjuk, hogy Ő éljen bennünk és vezessen minket,
hogy Vele és Benne szeressünk, és úgy szeressünk, mint Ő. Hitünk csak
így válik valóban tevékennyé a szeretetben (vö. Gal 5,6), és Ő így fog bennünk maradni (vö. 1Jn 4,12).
A hit azt jelenti, hogy megismerjük az igazságot és ragaszkodunk hozzá (vö. 1Tim 2,4); a szeretet pedig azt, hogy az igazságban „járunk” (vö. Ef 4,15). A hit által belépünk az Úrral való barátságba; a szeretet révén pedig éljük és tápláljuk ezt a barátságot (vö. Jn 15,14 köv.). A hit által tudjuk befogadni az Úr és Mester parancsolatát; a szeretet pedig megadja a boldogságot, ha gyakorlatra váltjuk (vö. Jn 13,13-17). A hitben Isten gyermekeiként születtünk (vö. Jn 1,12 köv.); a Szentlélek gyümölcseként pedig a szeretet segít, hogy konkrétan kitartóak maradjunk az istengyermekségben (vö. Gal 5,22).
A hit által fel tudjuk ismerni azokat az ajándékokat, amelyeket a jó és
nagylelkű Isten ránk bíz; a szeretet pedig gyümölcsözteti ezeket (vö. Mt 25,14-30).
Mint Istennek minden ajándéka, így a hit és a szeretet is ugyanannak az egyetlen Szentléleknek a működéséhez vezetnek vissza (vö. 1Kor 13), ahhoz a Lélekhez, mely bennünk azt kiáltja „Abba! Atya! (Gal 4,6), és aki azt mondatja velünk: „Jézus az Úr!” (1Kor 12,3) és „Marana tha!”, „Jöjj el, Uram” (1Kor 16,22; Jel 22,20).
A hit, amely ajándék és válasz, úgy ismerteti meg velünk Krisztus
igazságát, mint a megtestesült és megfeszített Szeretetet, mint teljes
és tökéletesen ragaszkodást az Atya akaratához és mint a felebarát
iránti végtelen isteni irgalmat; a hit belevési szívünkbe és elménkbe
azt a szilárd meggyőződést, hogy ez a Szeretet az egyetlen valóság,
amely győz a rossz és a halál felett. A hit arra hív minket, hogy a
remény erényével tekintsünk a jövőre, és bizalommal várjuk, hogy
Krisztus szeretetének győzelme eljusson a beteljesedésére. A szeretet
(karitász) maga léptet be minket Isten szeretetébe, amely Krisztusban
mutatkozott meg; e szeretet által tudunk személyesen és egész létünkkel
csatlakozni ahhoz az önajándékozáshoz, ahogyan Jézus teljesen és
fenntartások nélkül az Atyának és embertársainak adta önmagát.
Kiárasztva bennünk a szeretetet, a Szentlélek részesít bennünket Jézus
sajátos odaadottságában: az Atya iránti fiúi és minden ember iránti
testvéri odaadásában.
E két erény között fennálló kapcsolat hasonlít az Egyház két alapvető
szentsége közötti kapcsolatra: a keresztség és az eucharisztia
kapcsolatára. A keresztség (sacramentum fidei) megelőzi az eucharisztiát (sacramentum caritatis),
azonban arra irányul, amely a keresztény út teljességét jelenti. Ehhez
hasonlóan a hit megelőzi a szeretetet, de csak akkor bizonyul igazinak,
ha a szeretet koronázza meg. Minden a hit alázatos befogadásából
indul ki („tudjuk, hogy Isten szeret bennünket”), de mindennek a
szeretet igazságára kell eljutnia („tudni szeretni Istent és a
felebarátot”), amely örökké megmarad mint valamennyi erény
beteljesedése (vö. 1Kor 13,13).
|
|
|