Áron
főpap nemzetségéből származott és Cirenalka tartományban született.
Márk gyermek volt, amikor Keresztelő János föllépett és Jeruzsálemben
az Úr Krisztus meghalt és föltámadt. Eredetileg János volt a neve, de
Márkra (Marcus, nehéz kalapácsra) változtatták beavatási névként.
Állítólag azért, mert úgy alakítja az embereket, mint kalapács a forró
vasat. Némelyek szerint Jézus Krisztus 72 tanítványának egyike, mások
szerint Jézus Krisztus feltámadása után tért meg. Márk anyja házát az
első jeruzsálemi keresztények rendelkezésére bocsátotta. A feltámadás
után Márk anyjának háza lett Péter szállása, így az ifjú Márk az elsők
között lehetett, akik Jeruzsálemben megkeresztelkedtek. Péter ezért
mondhatja őt a fiának (1Pét 5,13). Kr.u. 45-ben Szent Pál és
Barnabás Ciprus szigetére indult, és magukkal vitték Márkot is
(Barnabás Márk nagybátyja volt). Befejezvén ciprusi küldetésüket, Pál
vezetésével Asia tartománya felé vették útjukat és Pergében kötöttek
ki. Mikor azonban Pál úgy határozott, hogy elindulnak a tartomány
fővárosa, a piszídiai Antiochia felé, Márk megriadt a nehézségektől és
visszatért Jeruzsálembe. A hagyomány úgy beszél Márkról, mint
"Péter tolmácsáról". Ezzel függ össze evangéliuma is. A rómaiak
ugyanis, látván, hogy Péter megöregedett, kérték Márkot, foglalja
írásba az evangéliumot, amelyet Péter hirdetett nekik. Márk ezt meg is
tette (50 és 60 között), Szent Péter prédikációiból összeállította
latin nyelven az evangéliumot. Szent Péter Márkot Egyiptomba
küldte, hogy ott mint püspök térítsen. Márk 49-ben volt először
Egyiptomban; majd 60-ban ismét Egyiptomba, Alexandriába ment, és az
akkor már kész evangéliumot terjesztette, sokakat megtérített. 12 éven
át tevékenykedett Egyiptomban. A hagyomány Márkot mint az alexandriai
Kopt Ortodox Egyház alapítóját és vértanúját tiszteli. Ő volt a
város első püspöke, és valószínűleg Traianus császár idejében (98-117)
szenvedett vértanúságot. Április 25-én Márkot a liturgia közben az
oltárnál támadták meg és fogták el. Kötelet kötöttek a nyakára, és úgy
vonszolták a sziklás ösvényeken maguk után. Vére megfestette a
sziklákat. De nem halt meg, ezért bedobták egy börtönbe, hogy
megtanácskozzák, másnap miképp végezzenek vele. Éjfélkor azonban
földrengés támadt, megjelent az Úr angyala, és így szólt hozzá: "Márk,
Isten szolgája, aki az Egyiptomba rendelt szent hírnökök fejedelme
vagy, íme, a neved fölvétetett az élet mennyei könyvébe, és emlékezeted
nem halványul el soha. Mert társa lettél az égi erőnek, amely lelkedet
az égbe vezérli, és részed lesz az örök világosságban." E látomás
vigasztalásával a szívében Márk égre tárt karokkal így imádkozott:
"Uram, Jézus, hálát adok neked, mert nem hagytál magamra, hanem
szentjeid közé számláltál engem. Kérlek, Uram, Jézusom, békességben
vedd magadhoz a lelkemet, és ne engedd, hogy kegyelmedtől elszakadjak!"
Amikor ezt kimondta, megjelent neki az Úr, úgy, ahogy tanítványai
között járt szenvedése előtt, és így szólt hozzá: "Békesség veled,
Márk, mi evangélistánk!" Ő pedig így válaszolt: "Uram, Jézus
Krisztusom"' - azzal az Úr elment tőle. Másnap reggel összegyűlt a
város népe. Kihozták a börtönből, ismét kötelet kötöttek a nyakára, s
közben gúnyolódtak: "Vezessétek a marhát Bucoliba!" Márk, miközben a
földön vonszolták, így fohászkodott: "Uram, a kezedbe ajánlom a
lelkemet!" - és kilehelte lelkét. A pogányok nagy máglyát raktak,
s el akarták égetni, de hirtelen fergeteges szélvész és felhőszakadás
támadt, úgyhogy az áradó víz elől menekülniük kellett. Akkor jöttek a
keresztények, és eltemették Bukolesben. Ereklyéit később Alexandriába
szállították. Velencei kereskedők 828-ban megszerezték ereklyéit, és az
arabok pusztítása elől Velencébe vitték. Ettől kezdve Szent Márk
Velence védőszentje. Ünnepét a keleti egyház kezdettől fogva, Róma a
XI. századtól, április 25-én üli meg. Ezekiel próféta jövendölése alapján
oroszlánnal ábrázolják, mert azzal kezdi evangéliumát: " A pusztába
kiáltó szava: Készítsétek az Úr útját!".
|