|
Az Orléans-i szűz: Szent Johanna (Jeanne d'Arc)
|
Johanna
Franciaországban, Domrémy-ben született 1413 vízkeresztjének napján.
Analfabéta, de nem szegény családból származó parasztlány volt, az
angol-francia százéves háború (1339-1453) idején cseperedett fel. A
kislány gyermekkora folytonos rablások, vérengzések és rettegések
közepette telt. 1425 nyarán, 12 éves korában egy látomásban
meghallotta a szentek hangját, akik arra buzdították, hogy szabadítsa
fel Franciaországot a százéves háború borzalmai alól. Küldetésül
kapta, hogy a trónörököst tegye fölszentelt királlyá és tisztítsa meg
az országot az angoloktól. Az Úr különleges figyelmességgel a korabeli
Franciaország három legkedveltebb szentjét adta Jeanne mellé vezetőnek:
Szent Mihály arkangyalt, Alexandriai Szent Katalin és Antiochiai Szent
Margit vértanút, valamint élete néhány válságos pillanatában Gábriel
arkangyalt. De többször nyújtotta ki feléje karját a mennyből és
fogadta lányává a Szűzanya is. Látomásaiban a szentek Isten leányának
szólították, s buzdították, hogy legyen jó. Majd miután lelki élete
kellőképp elmélyült, tudatták vele konkrét feladatát, mely minden
látszat ellenére korántsem politikai jellegű volt. Amint maga Jeanne
hangoztatta, ő Franciaország igazi királyáért, Jézus Krisztusért indult
harcba: VII. Károly, akit meg kellett koronáznia, az országot csak
kommendába (letétbe) kapja, s csupán képviselője az ország igazi
Urának, Krisztusnak. VII. Károly mélyen vallásos volt, naponta gyónt
és háromszor hallgatott szentmisét mindvégig térden állva, s minden
ünnepen szentáldozáshoz járult. Jeanne hivatásának elbírálását az
egyház tekintélyére és tapasztalatára bízta, s fölkérésére Poitiers-ben
hat hétig vizsgálták Jeanne szavahihetőségét. A próbák között szerepelt
többek között ez is: egy áldozás alkalmával a papnál két ostya volt,
egyik konszekrált, a másik nem. A pap az utóbbit nyújtotta a szűznek,
aki ezt mondta: "Ez nem ami Urunk Megváltónk Teste. Ő a másik ostyában
van." Abban ugyanis, amelyet a pap elrejtett. A doktorok arra a
véleményre jutottak, hogy Jeanne alázatos, istenfélő, becsületes,
egyszerű és mindenestől jó, s mivel azt állítja, hogy Isten Orléans
alatt fogja őt jellel igazolni, igenis oda kell küldeni, nehogy az
elutasítás a Szentlélek kegyelmének elutasítása legyen. Így aztán
Károly egy kis csapat élére rendelte őt, melynek feladata az volt, hogy
fedezze az élelmiszer eljuttatását az ostromlott Orléans-ba. És a
szállítmány eljutott a városba. Jeanne megjelenése - akit most már
mindenki csak "a szűz"-nek (la Pucelle) hívott - lángra lobbantotta a
hitet a város csüggedt lakóiban, fölrázta a fáradt és félénkké vált
katonákat. Háromnapos harc után, 1429. május 8-án Orléans megszabadult
az angoloktól. Eztuán Johanna továbbra is francia földön harcolt az angolok seregei ellen és Reims-ben sikerült megkoronáztatnia VII. Károlyt. 1430.
május 23-án Johanna a luxemburgi herceg foglya lett, aki 10.000
frankért - az akkor óriási vagyonnak számított - átadta az angoloknak.
Eretnekség miatt bíróság elé állították, a per 1431. márciustól májusig
Rouenban folyt le a párizsi egyetem 53 doktora, valamint a domonkos
inkvizítor előtt. 1431-ben máglyahalálra ítélték, amelyet 1431.
május 31-én hajtottak végre. Amikor Rouen régi piacterére értek, az
elítélt letérdelt, mindenkitől bocsánatot kért, bíráitól és elítélőitől
is, és hangosan ajánlotta lelkét Istennek, a Szent Szűznek, Szent
Mihálynak, Szent Katalinnak és Margitnak. Feszületet kért. Egy angol
katona két gallyat kötött össze feszület gyanánt, amit Jeanne a keblébe
rejtett, s az végig vele volt. Amikor a máglyát meggyújtották, nagy
szóval fölkiáltott: "Jézus! Jézus!" III. Callictuts pápa 1455-ben
ügyében perújrafelvételt rendelt el; Johannát teljes egészében
rehabilitálták. 1909. április 11-én boldoggá, 1920. május 16-án szentté
avatták. 1944. május 13-án XII. Pius Franciaország második patrónájának
nyilvánította. Szent Johannát fegyverzettel, egy zászlóval a kezében ábrázolják. A
távíró-hivatalnokok és a rádió kezelők védőszentje. Franciaország
patrónusa. Nevének jelentése: "Isten irgalmas volt", "az Úr ajándéka".
|
|
|