Jézus
pusztai megkísértése visszautal a választott nép sivatagi vándorlására,
az ott átélt kísértésekre. A nép kenyeret és húst követelt, és így
kísértette Istent: "Köztünk van-e az Úr, vagy nincs?" (Kiv 17,7). A
sátán ehhez hasonlóan próbálja rávenni Jézust is arra, hogy kenyeret
biztosítson magának, és Istent kísértse. Jézus kiállja a pusztai
kísértést: általa egy új kivonulás kezdődik, az igazi ígéret földje, az
Isten országa felé.
Jézus kísértései utalnak a nyilvános működésére is. A kenyérszaporítás
után a nép királlyá akarja őt tenni. Jézus ellenáll a kísértésnek, hogy
pusztán földi jólétet, javakat adjon, és ezért cserébe ünnepelt Messiás
király lehessen: elmenekül a tömeg elől a hegyre, egyedül (Jn 6,15).
Később, amikor Jézus először beszél a szenvedéséről, Péter
értetlenkedik és le akarja beszélni őt, mire Jézus, felismerve szavában
a kísértő hangját, így felel: "Távozz tőlem, Sátán!" (Mk 8,33). Végül
még a kereszten függve is próbálják őt rávenni arra, hogy a dicsőséges
Messiás király útját válassza, szálljon le a keresztről (Mk 15,30).
Jézus, amikor nemet mond a kísértőnek, akkor az Atya által akart utat
választja, a kereszt, az odaadás, a szenvedése által üdvösséget hozó
Messiás útját. Erre utal a harmadik kísértés is: "Vesd le magad a
templom tetejéről." A zsidóság úgy várta a Messiást (legalábbis több
hagyomány így tartotta), hogy az égből fog alászállni, és a templomba
fog érkezni. Ha Jézus így érkezett volna, sokan hittek volna benne.
Jézus kísértése tehát a kereszt útjának elutasítása, a könnyebb,
szélesebb dicsőségesebb út választása volt. A mi életünk nagy kísértése
is lényegében ugyanez. Dobd el a keresztedet! Miért áldoznád fel
magadat, miért lennél nagylelkű, hűséges? Válaszd önmagadat, a
könnyebbik utat!
Pedig az ember az odaadásra, a szeretetre született. Ingyenesen kaptuk
magát az életünket, ezt a nagyszerű, csodaszép világot, szüleink és
nagyszüleink szeretetét. S arra kaptuk, hogy egyszer majd épp ilyen
bőkezűen adjuk tovább. Az ember akkor lesz boldog, ha sikerül odaadnia
az életét. Ha egy házas ember állandóan visszavonogatja a valaha
kimondott igenjét, ha mindig másról álmodozik, akkor rengeteg energiát
veszít, és panaszkodásból, boldogtalanságból fog állni az élete. Ha
azonban képes azt az első igent nap mint nap újra kimondani, igyekszik
az életét odaadni a szeretteinek, akkor a teher könnyűvé válik (vö. Mt
11,30).
Gyökössy Endre jegyezte fel: egyszer vidékre utazott igen nagy
csomaggal. Leszállva a vonatról nehezen cipelte a terhet. Arra jött egy
parasztember, és odaszólt neki: "Vegye a vállára, úgy könnyebb!"
Tényleg könnyebb volt. Attól kezdve ez a mondat a lelkész egyik
életfilozófiájává lett. Ha valaki kelletlenül viszi az élete terhét, ha
folyton le akarja dobni, a teher attól csak kétszer olyan nehéz lesz.
Ám ha a kapott terhet a vállára veszi, ha képes hittel és szeretettel
igent mondani rá, akkor a teher átalakul, keresztté nemesedik, amely
emel minket, és mintha könnyebb is volna...