Jézus
beszélget a szamariai asszonnyal Jákob kútjánál. Ez a 30-35 méter mély,
ősi kút mintegy 100 méterre található Szikhem (az evangéliumi
elbeszélésben Szikhar - a ťarŤ végződés talán a Szamaria szó
analógiájával magyarázható) városától. Jákob az ide telepedésekor
szerezhette meg ezt a kutat (Ter 33,18-20). A targum (az Ószövetség ősi
arámi fordítása, parafrázisa) megjegyzi: "Miután Jákob atyánk
elmozdította a követ a kút szájáról, a víz feljött a kútból, és
túláradt húsz éven át." Jézus itt, ennél az ősi hagyományokkal
megszentelt kútnál ígéri az örök életre szóló, felszökellő vízforrást.
A szamariai asszony délben jön vízért, a legmelegebb napszakban. Talán
arra utal ez, hogy erkölcstelen élete miatt nem mer a többi asszonnyal
együtt reggel jönni, el akarja kerülni a megjegyzéseiket. Jézus szóba
elegyedik ezzel a szamariai asszonnyal, noha abban az időben a zsidóság
nagy része megvetéssel és gyűlölettel viseltetett a szamariaiakkal
szemben. A szamaritánusok ugyanis az asszír hódítás után betelepített
pogányokkal összekeveredett zsidók voltak, akik így részben feladták
identitásukat, és a betelepített népek pogány kultuszaiból is átvettek
bizonyos elemeket. Az asszony öt férje talán utalás az öt betelepített
népre és azok pogány isteneire (2 Kir 17,24; Josephus, Ant. IX,14,3).
Ennek a gyűlöletnek legkirívóbb megnyilvánulása az volt, amikor
Krisztus előtt 128-ban a nem sokkal korábban függetlenné váló zsidó
állam lerombolja a Garizim hegyén épített szamaritánus templomot. A
szamariai asszonyokat a zsidók különösen is tisztátalannak tartották.
Jézus áttöri ezeket a korabeli korlátokat, mert szomjazza az asszony
hitét (Szent Ágoston szép megfogalmazása szerint). Ő akar élő vizet
adni az asszonynak, amelyhez képest ez a kút csak ciszterna. Érdekes,
hogy a kútra két szót használ az elbeszélés. Eleinte élő (azaz folyó,
mozgásban levő) vizet adó forrásnak nevezi (pégé), ám amikor Jézus az
igazi élő vízforrásról beszél, akkor ehhez képest Jákob kútja már csak
esővízgyűjtő ciszterna lesz (frear - lásd: Jn 4,11-12). Utal ez a
névváltás az Ó- és az Újszövetség üdvrendje közötti minőségi
különbségre is.
Az élő víz, amelyet Jézus ad, jelenti egészen általánosan az általa
hozott kinyilatkoztatást és üdvösséget. Ilyen tág értelemben használja
a víz hasonlatát már az ószövetségi Szentírás is. "A bölcs tanítása
élet forrása" (Péld 13,14); "Ti szomjazók, gyertek a vizekre mind...
hallgassatok rám, és élni fog lelketek" (Iz 55,1-3). "Aki belőlem
iszik, még jobban szomjazik engem" (Sir 24,20). Ezen túlmenően azonban
az evangélium nyilvánvalóan gondol a keresztség szentségére is. Ezt
jelzi a keresztségre való rövid utalás a fejezet elején (Jn 4,1-3), és
a Nikodémussal való beszélgetés közelsége is, ahol Jézus a vízből és
Lélekből való újjászületésről beszélt (Jn 3,5).
Jézus a beszélgetés során kitér arra, hogy Isten igazi imádói Lélekben
és igazságban imádják őt (Jn 4,23-24). Ezzel a kijelentéssel nem az
intézményesített, liturgikus imádást akarja szembeállítani valamiféle
pusztán lelki imádással. Nem erről van itt szó, hanem a
János-evangéliumban sokszor megjelenő kettősségről: a földi és a
mennyei, az alulról jövő és az odafentről, a Lélektől származó
valóságok között. A Jeruzsálemen és a Garizim hegyén folyó imádás ilyen
értelemben van szembeállítva a Lélekben és igazságban történő
imádással. Isten igazi imádása a Szentlélek által lehetséges, abban az
új templomban, aki maga Krisztus (Jn 2,19). Ő az Igazság (Jn 14,6), az
igaz Isten (1 Jn 5,20). Az ő Lelke által kiálthatjuk: Abba, Atyánk.
Csak őbenne tudjuk imádni az Atyát, hiszen "Istent soha senki nem
látta, az egyszülött Fiú nyilatkoztatta ki" (Jn 1,18). A keresztény
kultusz nem pusztán lelki, individualista kultusz, hanem a
Szentlélekben és Krisztusban, az Igazságban való imádása az Atyának.
Az asszony megtér, és magával hozza Szikhar lakóit is. Előre utal ez a
szamariaiak megtérésére (ApCsel 8). Az asszony megjegyzése: "a Messiás
majd eljön és mindent a tudtunkra ad" (Jn 4,25) utal a szamaritánusok
sajátos messiásvárására. Ők eljövőnek (Ta´eb) nevezték a Messiást, aki
a mennyből, Istentől jön és mindent kinyilatkoztat, amit ott, Istennél
látott. Jézus az igazi beteljesítője ennek a várakozásnak, hiszen ő a
mennyből szállt alá (Jn 6,41), ő az, aki mindent tudtul ad nekünk, amit
az Atyánál látott (Jn 15,15).