"Nem akkor nyered el jutalmad, ha belekezdesz valamibe,
hanem egyedül és csakis akkor, ha kitartasz mellette."
Catarina
Benincasa az itáliai Siena-ban született 1347. március 25-én, Jacopo
Benincasa kelmefestő huszonnegyedik gyermekeként. Abban a korban élt,
amikor
a római pápák hetven éven keresztül az avignoni fogságban, Rómától
távol éltek és kormányozták Krisztus egyházát súlyos nehézségek között.
Hat éves volt, amikor az első látomásban részesült: a domonkosok
temploma felett - ez a templom a házuk közelében állt, és Katalin
nagyon szerette - megjelent neki Krisztus főpapi ruhában. A kíséretében
Katalin fölismerte Szent Pétert, Szent Pált és Szent János
evangélistát. Az Úr Krisztus jóságosan rámosolygott, majd megáldotta.
Ettől a látomástól Katalin megváltozott. Felnőttesen komoly lett,
imádságos élete elmélyült, és minden emberi segítség nélkül, csak a
Szentlélek irányításával kezdte gyakorolni a régi remeték vezeklését,
böjtjét, imádságait. Lelke oly gyorsasággal érett, hogy hét éves
korában szüzességi fogadalmat tett.
1363-ban, tizenhat éves korában belépett Szent Domonkos harmadrendű
apácáinak (mantelláták) kolostorába. A legenda szerint Domonkostól kapta a szerzetesi
ruhát, amelyet egy koldusnak adott és Krisztustól cserébe égi öltözéket
kapott. Misztikus látomásában az Úr
kiszólította magányából, és az emberek közé küldte a béke és az igazság
angyalának. Rövidesen híre ment, hogy jó tanácsadó, és ezért számosan
kérték segítségét. 1374-ben Firenzében a domonkos rend káptalani
gyűlésén megvizsgálták tanítását és életvitelét, és tevékenységét
továbbra is engedélyezték. 1375. április 1-én Pisában, a Szent Krisztina-templomban testén megjelentek
Krisztus stigmái. Személyesen felkereste XI. Gergely pápát és rábírta a
Rómába történő visszatérésre. Ezzel véget vetett a pápaság avignoni
fogságának. Útjaira mindig három gyóntatópap kísérte, hogy a
hozzásereglő bűnbánók lelki terheiktől megszabadulhassanak.
Irodalmi munkássága komoly hatást gyakorolt a következő századok olasz
vallásos irodalmára. Ránk maradt korabeli hiteles életrajza (a domonkos
Capuai Boldog Rajmundtól), és igen kiterjedt lelki irodalmi munkássága,
levelezése. Olvasni, írni későn tanult meg, de a stílusnak már akkor
művésze volt, amikor még diktálta műveit. Írásainak közvetlen
nyelvezete kora sienai köznyelvéhez áll közel. Négyszáz fennmaradt
levele közül a legszebbek, amelyeket gyóntatójához, a később boldoggá
avatott Raimondo da Capua szerzeteshez intézett, aki később megírta
életrajzát. A két leghíresebb levél közül az egyik – Lettera a frate
Raimondo da Capua (Levél Raimondo da Capua baráthoz) – azokról az
órákról számol be, amelyeket Katalin egy halálraítélt vígasztalásával
töltött. A másik klasszikus levél, a Lettera a maestro Raimondo da
Capua dell'ordine de'Predicatori (Levél a prédikáló barátok szerzetbéli
Raimondo da Capua mesternek) lírai mű, melyben Krisztus iránti
extatikus, tiszta szerelméről számol be Katalin. 1378-ban fejezte be
Libro della Dottrina o Dialogo della Divina Provvidenza (A tanítás
könyve, avagy párbeszéd az isteni gondviselésről) című, extázisban
diktált művét, melyben misztikus-teologikus keresztény politikai
rendszert vázol fel.
A Katalinról szóló legenda szerint Krisztus őt is eljegyezte, sőt szívet cserélt vele, és sebeinek hordozására találta méltónak.
1380. április 29-én Rómában halt
meg. Sírjánál sokan meggyógyultak. 1461-ben avatta szentté és egyben Siena védőszentjévé II. Pius
pápa. 1939-ben - Assisi Szent Ferenccel együtt - Itália védőszentjévé XII. Pius pápa.
1970-ben VI. Pál avatta Avilai Szent Teréz és Lisieux-i Szent Teréz
mellett a három női egyházdoktor egyikévé. II. János Pál pápa Európa
társvédőszentjévé nyilvánította.
Ünnepét 1597-ben vették föl a római naptárba, április 29-re, amely
napon addig a domonkos Veronai Szent Pétert ünnepelték. 1628-ban
áthelyezték április 30-ra. 1969-ben, tekintettel arra, hogy az
egyetemes naptárban Veronai Szent Péter nem szerepel, visszakerült az
ünnepe április 29-re.