|
Prohászka
Ottokár: Urunk színeváltozása
|
Jézus
imádkozik s színében elváltozva dicsőségbe öltözik. Mit jelent az?
Rendesen arra utalunk, hogy Krisztus a Golgotán át jutott az Olajfák
hegyére, honnan az égbe szállt; de nem figyelünk arra, hogy a Golgotára
is a Táboron át jutott. Harcát győzelmesen azért tudta megvívni, mert
lelkében átszellemült a rossz, a kín s a szenvedés. Fényben állt s élt
lelke, azért tudta legyőzni a sötétséget. A Táboron mutatta be lelkének
fölemelkedését, "ascensus in Deum" [Istenbe fölszállás]; szellemi munkára tanítja az embert,
mellyel világ, idő, nyomor, mulandóság s a gyöngeség fölé emelkedik; munkára, mellyel fölszabadítja
szívét, hogy ne tapadjon a göröngyhöz; munkára, mellyel ruganyosnak őrzi
meg lelkét reakcióban a rossz ellen; bánatban is életvidoran és erősen;
munkára,
mellyel törekvésben, vágyban, küzdelemben elnyújthatja s kifeszítheti. Ez a
munka az imádság. Így kell
imádkozni: lélekben fölemelkedni s dicsérni, áldani s kérni, megkövetni
az Urat. Mint a sas napfénnyel, úgy töltekezzünk isteni gondolatokkal
és lelkesüléssel. Az emelkedés a zsoltár, a lendület, a
himnusz. Megbeszéljük az Úrral ügyeinket, kérdezzük és várjuk
feleletét: "loquere Domine: szólj Uram!"
|
|
|