|
Pilinszky János: Nagyböjti levél
|
Bűneinkről
hajlamosak vagyunk valamiféle jogászi szintről ítélkezni, s így, ha
mindjárt esendőnek és bűnösnek érezzük is magunkat, úgy véljük,
mérhetetlen távolság választ el bennünket a „nyilvános bűnösöktől”, a
„bűnözők” kirekesztett világától. Ez igaz lehet, és kikerülhetetlen a
gyakorlatban. Vallásos értelemben azonban nincs ildomos és ildomtalan,
következményekkel járó és következmények nélküli bűn. Bármilyen bűnről
legyen is szó: a felismerés és a beismerés minden kiút kezdete.
A valóban fölismert bűn elviselhetetlen súllyal nehezedik ránk. Mégis,
és itt van Isten végtelen irgalma, nincs erény, mely pontosabb,
gyökeresebb leckét adhatna nekünk az alázatról, mint épp a fölismert és
megszenvedett bűn kétségbeesésig ható, lényegében elviselhetetlen
terhe. Aki ezt csak egyszer is megtapasztalta, aki ebből csak egyszer
is leckét kapott, tudja igazán, hogy gyötrelmére egyedül az ártatlanul
szenvedő Isten bocsánata hozhat föloldozást és gyógyulást.
A nagyböjt ilyen értelemben az alázat legfőbb iskolája számunkra, „a
katarzis évada”, mely halandó voltunk megértésében, belátásában és
elfogadásában tetőzik. Az, hogy bocsánatot nyerünk, és az, hogy
halálunk után az örök élet ígérete vár ránk: tökéletesen ingyenes,
isteni ajándék. A nagyböjti időszak szelleme fokozhatatlanul drámai, se
a bűn realitását, se a halál tényét nem szépíti. Ellenkezőleg:
mindkettőnek, a halálnak és a bűnnek is, pontosabban halálunknak és
bűneinknek is teljes súlyát tárja elénk. Félelmetes iskola. És
szabadulásunk belőle – minden megszenvedettsége ellenére – mégse
valamiféle törvényszerű átmenet gyümölcse, hanem olyan ajándék, mely
minden reményt, minden elképzelést fölülmúl békéjével és makulátlan
szeretetével.
Ha az újkori irodalomból azt az írót kellene megneveznem, akinek
műveiben a nagyböjt nagy metafizikai drámája a legmélyebben és talán
legszélesebben nyert megfogalmazást, minden bizonnyal Dosztojevszkij
nevét említeném legelöl. Ő talán az egyetlen „klasszikusunk”, akinek
„mondandója” még ma is nyitottan áll előttünk. A „bűn őrületétől”
kevesen gyötrődtek annyit, mint ő (egyik rövid posztumusz műve a
világirodalom legfélelmetesebb önvallomása), de a megsebzett
„Báránytól” nyert ítélet csodálatos békéjéről se tudott író nálánál
„többet” papírra rögzíteni.
Az, hogy befejezésül épp Dosztojevszkijre hivatkozom, többek közt azt
is bizonyítja számomra, hogy a nagyböjt „enyhített”, mai formája
semmiképp se von le semmit annak örök (égetően örök) aktualitásából.
Ellenkezőleg: minél előbbre jutunk a történelemben, annál
nyilvánvalóbban fölszínre kerül az emberi sorsnak az a „mélyrétege”,
változatlan, lényegbeli tényezőivel együtt, amiről az Evangélium
beszél. Milyen jó volna végre valóban meghallanom, meghallanunk.
|
|
|