|
Pilinszky
János: Kölcsönös szeretet – kölcsönös szenvedés
|
Hamvazószerda
jele, szürke hamuja arra figyelmeztet, ami sorsunkban törékeny,
emberségünkben esendő. Arra, hogy halandók vagyunk. Mivel csak így,
ennek teljes tudomásulvételével érthetjük meg azt a másik
„gyengeséget”, „isteni gyengeséget”, amire hamvazószerdán fölkészülünk:
Krisztus halálát.
A nagyböjt első napja nem véletlenül a halandó emberé, ahogy az utolsó
se véletlenül a sírba fektetett Istené. Krisztus halandóságunkban
adhatott nekünk egyedül halhatatlan találkozót, ahogy ezt a József
Attila-sorok szándékuk ellenére is megfogalmazzák: „Aki halandó, csak
halandót / szerethet halhatatlanul”. Ez az isteni szeretet legmélyebb
titka, mely épp veszendőségünket választotta örök találkozóhelyül.
A hamu keresztjéről a kereszt halottjáig egyenes út vezet, egyazon út
különböző stációin át. Minden állomás veszendőségünk egy-egy fejezete:
tökéletes osztozkodás Isten és ember közt – halálban és
halhatatlanságban.
Ezt az utat a szeretet írta elénk, végigjárni is egyedül a szeretet
képes hát. A kölcsönös szeretet és a kölcsönös szenvedés: Isten és
ember kölcsönös szeretete és kölcsönös szenvedése. Mivel ahogy Istennek
szenvedés volt halálunk és bűneink vállalása, nekünk se lehet eljutnunk
Isten tökéletes halhatatlanságába és tökéletes ártatlanságába, egyedül
szenvedések árán, s egyedül a szeretet erejével. (S. Weil.)
A nagyböjt tehát lényege szerint a szeretet legmélyebb titkaiba való
beavatás. A halál burka alatt itt érik a legvakítóbb fény, Isten és
ember közös hajnala.
|
|
|