|
Kosinszky Béla: A Szent Kereszt felmagasztalása
|
Templomunk
búcsúját szeptember 14-én, a Szent Kereszt felmagasztalása ünnepén
tartjuk. A kereszt jele minden katolikus templomon megtalálható, de
nekünk különösen is fontos, hiszen ez díszíti főoltárunkat. A Szent
Kereszt titkáról való elmélkedéshez Szent Pál apostol első
korintusiaknak írt levelét veszem alapul. (1Kor 1,18-31)
„A
keresztről szóló tanítás azoknak, akik elvesznek, balgaság ugyan, de
nekünk, akik üdvözülünk, Isten ereje” (1Kor 1,18). Elöljáróban
mindenképpen tisztázni kell azt, hogy mit is értünk ’a keresztről szóló
tanítás’ alatt; mi a szenvedés szerepe az üdvrendben. Ezzel
kapcsolatban Dr. Gál Ferenc: Krisztus keresztjének kapcsolata a modern
élettel című írásából idézek. „Szent Pál mindig azt a kifejezésmódot
használja: ’Jézus Krisztus meghalt bűneinkért és feltámadt
megigazulásunkra.’ Ő tehát sohasem választja el egymástól Krisztus
halálát és feltámadását. Az Egyház nem a nagypénteket ünnepelte, hanem
mindig a húsvétot. Az aszketikának sem szabad megmerevednie a
nagypéntek és annak kifejezésmódja mellett, hanem láttatnia kell, a
szenvedésnek mi a célja, mi benne az érték. … Mi ugyanis Evangéliumot
hirdetünk, mi boldogságra vagyunk hivatva, nekünk van reményünk. … A
legegyszerűbb hasonlattal megvilágítjuk, amit gondolunk: az anya, nem
azért anya, mert szenvedni akar gyermekéért, hanem azért, mert
gyermeket hoz a világra. Nem a negatívum lebeg előtte, hanem a
pozitívumot választja. Az anyaság azért nagy dolog, mert akarja azt a
gyereket a szenvedés árán is. Nem a szenvedést akarja, hanem a
gyereket, az életet. Jézus Krisztus nem azért jött a világra, hogy
értünk szenvedjen, hanem azért, hogy az Atyának a szeretetét
bebizonyítsa és kiárassza a kegyelmi rendet.” Szükséges tehát hogy a
szenvedés az Istenre irányítsa figyelmünket, hitre vezessen. Ellenkező
esetben – Pál szavaival – „minden embernél szánalomra méltóbbak
vagyunk” (1Kor 15,19).
Templomunk
búcsúját szeptember 14-én, a Szent Kereszt felmagasztalása ünnepén
tartjuk. A kereszt jele minden katolikus templomon megtalálható, de
nekünk különösen is fontos, hiszen ez díszíti főoltárunkat. A Szent
Kereszt titkáról való elmélkedéshez Szent Pál apostol első
korintusiaknak írt levelét veszem alapul. (1Kor 1,18-31)
„A
keresztről szóló tanítás azoknak, akik elvesznek, balgaság ugyan, de
nekünk, akik üdvözülünk, Isten ereje” (1Kor 1,18). Elöljáróban
mindenképpen tisztázni kell azt, hogy mit is értünk ’a keresztről szóló
tanítás’ alatt; mi a szenvedés szerepe az üdvrendben. Ezzel
kapcsolatban Dr. Gál Ferenc: Krisztus keresztjének kapcsolata a modern
élettel című írásából idézek. „Szent Pál mindig azt a kifejezésmódot
használja: ’Jézus Krisztus meghalt bűneinkért és feltámadt
megigazulásunkra.’ Ő tehát sohasem választja el egymástól Krisztus
halálát és feltámadását. Az Egyház nem a nagypénteket ünnepelte, hanem
mindig a húsvétot. Az aszketikának sem szabad megmerevednie a
nagypéntek és annak kifejezésmódja mellett, hanem láttatnia kell, a
szenvedésnek mi a célja, mi benne az érték. … Mi ugyanis Evangéliumot
hirdetünk, mi boldogságra vagyunk hivatva, nekünk van reményünk. … A
legegyszerűbb hasonlattal megvilágítjuk, amit gondolunk: az anya, nem
azért anya, mert szenvedni akar gyermekéért, hanem azért, mert
gyermeket hoz a világra. Nem a negatívum lebeg előtte, hanem a
pozitívumot választja. Az anyaság azért nagy dolog, mert akarja azt a
gyereket a szenvedés árán is. Nem a szenvedést akarja, hanem a
gyereket, az életet. Jézus Krisztus nem azért jött a világra, hogy
értünk szenvedjen, hanem azért, hogy az Atyának a szeretetét
bebizonyítsa és kiárassza a kegyelmi rendet.” Szükséges tehát hogy a
szenvedés az Istenre irányítsa figyelmünket, hitre vezessen. Ellenkező
esetben – Pál szavaival – „minden embernél szánalomra méltóbbak
vagyunk” (1Kor 15,19).
Vissza az Elmélkedések
oldalra
|
|
|