|
Jelenits István: Termékenység - meddőség
|
Közeledik
az ősz, a szüretidő, a kertekben napfény, darázsdongás közt megérlelik
gyümölcsüket a fák. Amint figyeljük őket, meg-megfogalmazódik bennünk a
kérdés: a mi
életünk ága érlel-e gyümölcsöt, s ha érlel, mennyit, mennyit érőt?
A mai sietős tárgyilagos élet gyakran számon kéri a teljesítményeinket,
elvárja, hogy folyton bizonyítsuk: megérdemeljük a földet, a napfényt,
a gondozást, a védelmet. Nem tűri, hogy kihagyjunk egy-egy esztendőt,
gyanakodva néz ránk, ha nem igyekszünk túltenni szomszédainkon,
túltenni saját korábbi teljesítményeinken is. Ha kísért, nem
lustaságra, hanem inkább arra, hogy valóságos, megbízható terméshelyett
látszat-teljesítményt produkáljunk: hirtelen nőtt, ügyeskedve érlelt
gyümölcsöt, amely szemre szép, de nem olyan ízes, illatos, mint a
személyes gonddal termelt, minőségi portéka.
A gyümölcsérésről Jézus is példálózik: „Gyümölcseikről ismeritek meg
őket” – mondja, amikor a hamis prófétáktól óvja tanítványait. Aztán meg
számon kéri, termett-e gyümölcs a fügefán, s végbeviszi az egyetlen
romboló csodát, amelyet az evangéliumi történet följegyez róla. A
példabeszéd szerint is kivágásra ítéli a terméketlen gyümölcsfát, s
most az ő szava nyomán elszárad a fügefa, amelyen hiába keresett
gyümölcsöt.
„Teremjétek a Lélek gyümölcseit!” – sürget Szent Pál szava. S valóban,
abból, hogy keresztények vagyunk egy új, sokszoros termékenységnek kell
vagy kellene következnie. Az egyház is fölülvizsgálja szokásait,
intézményeit. A terméketlennek mutatkozókat visszametszi, s azt
igyekszik fejleszteni, ami termést hoz, s még több termést ígér. Az
egyes keresztény ember, a kisközösség, a keresztény család
lelkiismeretvizsgálatának is nélkülözhetetlen kérdése: termőág
vagyok-e, vagy haszontalan. Van mégis valami az evangéliumban, ami az
effajta önvizsgálatban óvatosságra int. Igaz, teljesítményt vár tőlünk
az Isten, de maga az meggondolkodtató, hogy ennek képét a
földműveséletből, a biológiai világból vette. A gőzgép teljesítménye
egyértelműen kiszámítható, ellenőrizhető. Ha a megkívánt hatásfokot nem
éri el, meg kell javítani, vagy könyörtelenül ki kell selejtezni. A
faélete nagyobb belsőhullámzást enged meg, több titkot rejt, a
hanyatlás, belsőelsötétülés lehetőségét és kockázatát is. A példabeszéd
szerint előbb megtrágyázzák a terméketlen fát, és csak akkor vágják ki,
ha továbbra sem terem. A fügefának pedig azért kellett rögtön
kiszáradnia, mert Jézus közeledett hozzá, életének egy kritikus
pillanatában, nem is fügeérés idején, hanem húsvét előtt, de akkor
mégis teremnie kellett volna, ha önmagát fölülmúlva, a természet
lehetőségeit szétfeszítve is.
S a termékenység parancsán, Isten szüretelő, őszi metszéseket végző
szigorán túl a Biblia a terméketlenség titkáról is tud nagyszerű
meggondolnivalókat. Meddő asszonyokról beszél Sárától Erzsébetig, akik
kínlódva viselték terméketlenségük szégyenét, de aztán kiderült, az nem
vétkük következménye volt, hanem csak arra szolgált, hogy Isten
kegyelme pazarul beborítsa őket, remekeljen bennük. A tékozló fiú
atyját vezeti elénk a Biblia, akit sokan becsmérelhettek, mert olyan
könnyen elengedte az egyik fiát, aztán mégis ünnepet ült, amikor az
elveszettnek hitt fiú hazatért. – És Máriához fohászkodunk naponta –
megint csak a Szentírás szavaival – „Üdvözlégy, kegyelemmel teljes!”
Nem a sikeres embert köszöntjük, nem azt, aki nagyobb teljesítményt
mutathat föl a többieknél, hanem a szüzet, aki anya lett. Áldottnak
mondjuk őt és „méhének gyümölcsét.”
A gyümölcstermő ősz nemcsak a szüret szigorára emlékeztet hát, hanem a
kegyelem szuverén szabadságára is, Istenben elrejtett életünk szemmel
nem látható dimenzióira is. Önvizsgálatra, jó elhatározásra,
metszőkésre is szükségünk van, de bizalomra is. A bennünk s a
testvéreinkben munkálkodó isteni élet iránt.
|
|
|