|
Jelenits István: Mi is megbocsátunk...
|
Megbocsátani
többféleképpen lehet. Nagyvonalúan, fölényesen: „Ugyan kérem, szót sem
érdemel!” Vértanú-képpel, szenvelegve: „Lám, ekkora kárt, fájdalmat
okoztál. Nem, nem haragszom, de a sebeim véreznek.” Gőgösen: „Nem
veszlek annyiba, hogy képes volnék haragudni rád. Mindig tudtam, mi
lakik benned, mostvégre te is rájöhetsz arra, hogy ki vagyok én.”
Bakafántosan: „Megbocsátok, de kérj bocsánatot!” Vagy hajszoltan,
kényszeredetten: „Megbocsátok, mert ez a kötelességem. De felejteni,
azt nem tudok.” És mohón: „Megbocsátok, de számítok arra, hogy mindent
sokszorosan jóváteszel.” A megbocsátásnak ezek a formái torzképek,
egy alapvető keresztény „erénynek” – a valóságban sajnos nagyon gyakran
előforduló – torz és kompromittáló utánzatai. „Kegyetlen kegyelem” az
ilyenfajta megbocsátás, még ha jóindulatból fakad is, sosem építő,
boldogító nagylelkűség, igen sokszor egyenest a kegyetlenségnek
valamiféle perverz változata. A bűnöst nemhogy kiemelné a
nyomorúságából, inkább még mélyebbre taszítja. Aki a „megbocsátásnak”
csak efféle változataival találkozott, annak könnyen elmehet a kedve
attól is, hogy „megbocsásson”, attól is, hogy mások bocsánatáraszámot
tartson. Az ilyen ember szokta mondogatni: „Jobb egy tisztességes
ellenség tucatnyi hazug jó barátnál. Egészségesebb a harag és a
megtorlást igénylő szemet szemért, fogat fogért metszőhideg szele ennek
a megbocsátásnak miazmás, köhögtető légkörénél.”
Az evangélium-olvasó ember mégsem feledheti, hogy Jézusnak
alapkövetelése volt, majdnem az egyetlen, amelyből soha semmi áron nem
engedett, hogy az, aki tanítványának mondja magát, hajlandó legyen
megbocsátani az ellene vétkezőnek. „Hétszer?” – kérdezte Péter.
„Hetvenszer hétszer” – hangzott Jézus felelete. De a parancshoz Jézus
példát és motivációt isadott. Mikor a tékozló fiú atyjáról beszélt,
vagy amikor maga fordult a házasságtörőasszonyhoz: „Én sem ítéllek el.
Menj, és többé ne vétkezzél!” A krisztusi megbocsátás nem a rossznak
udvarias hallatlanra vétele vagy éppen kimosdatása. A bűn, a sértés,
kár, ártalom megoldásra vár, nem arra, hogy egyszerűen fátylat
borítsanak rá. A krisztusi megbocsátás Istenre nyílik, még ha nem
emlegeti is ezt föltétlenül. Arra, aki „nagyobb a mi szívünknél”, és
eléggé hatalmas ahhoz, hogy jóvátegye a bűn-okozta roncsolásokat – a
megsértettben és a sértés szerzőjében egyaránt. És a krisztusi
megbocsátás testvéri mozdulat. A testvér a kegyelem egét úgy nyitja az
esemény és a benne részesek fölé, mint maga is kegyelemre szoruló.
„Szolgatárs”, aki az evangéliumi példabeszéd szerint maga is
adósság-elengedésre szorul, az irgalom erőterében él, hogyne igyekeznék
tehát irgalmasnak bizonyulni. A testvér testvére bűnében mindig
bűnrészes is. „Mi bűnösök” nemcsak hasonlítunk egymáshoz abban, hogy
irgalomra szorulunk, hanem felelősek is vagyunk egymásért. Valamelyest
az én vétkem az a vétek is, amely ellenem irányul.
A megbocsátásnak ez a krisztusi módja elsősorban lelkület kérdése. Nem
a külsőségeit kell ellesni, lehet megtanulni, hanem a belsőtartalmát.
De azt tanulni kell, mert senki sem születik rá. A hit,az élet megrendüléseit Istenhez emelő, imádságos-elmélkedő gyakorlat alakíthatja ki. S ha valaki úgy érzi, hogy képtelen
rá? Igyekeznie kell, és kérnie a hozzá szükségeseket. A külső formát
azután – nagyon-nagyon változatosan – magától teremti meg ez a
belsőtartalom. Talán ügyetlenül, tapogatózva, de nemegyszer váratlan
zsenialitással is. Néha szavak nélkül kell megbocsátani. Érteni a
szavakban ki nem fejezett bánat és a jóvátételre igyekvőszándék apró
jeleit, s jelekkel felelni a jelekre. Felejteni ott, ahol feledésre van
szükség, megróni máskor azt, akinek szüksége van a megrovásra. Az igazi
megbocsátás, mint a szeretet általában, intelligens és leleményes. És
alázatos is, legfőképpen talán alázatos.
|
|
|