|
Jelenits István: Kötelező...
|
A
diákok ősidők óta állítják, hogy a kötelező olvasmányok unalmasak.
Olvasnak ők is, olykor többet, mint a tanáraik. De világért sem a
kötelező olvasmányokat, hanem valami mást. Legszívesebben a tiltott
könyveket (ha ugyan vannak még ilyenek). Egy folyóirat nemrég a magyar
irodalom legjobbjaitól kért olvasmányélményeikre vonatkozó
nyilatkozatot. A vallomások – többek közt – arra a meggondolkodtató
tényre is fényt vetettek, hogy tucatszám vannak író-emberek, akik
felnőtt, sőt öreg fejjel is büszkék arra, hogy diákkoruk kötelező
olvasmányait nem olvasták el; sem annak idején, sem azóta. A dolog
annál tréfásabb, mert ezek az olvasmányok időről időre változtak. Amit
az egyik nemzedék dugáruként hajszolt és olvasott, az vált az unalom és
a büszke mellőztetés tárgyává néhány év alatt, és megfordítva.
Egyébként, ami a minőséget illeti, a kötelező olvasmányok néhány ritka
kivételtől eltekintve mindig a remekművek közül kerültek ki, érthető,
hogy annak, aki a pad alatt vagy esetleg tehénlegeltetés közben
elolvasta őket, felejthetetlen élményt jelentettek.
Vajon törvényszerűen nyűgössé és riasztóvá válik az, ami kötelező?
Akár egy iskola, akár egy társadalom, akár egy etikai rend
elvárás-rendszerében? Komolyan számolnunk kell azzal a lehetőséggel is,
hogy e téren a mi közérzetünk betegedett meg. Rousseau-tól vagy
Hobbes-tól Freudig annyian duruzsolták a fülünkbe a
szabadság-kötelesség ellentétének individualista mítoszát, hogy a végén
önkéntelenül is aszerint gondolkodunk. Elhittük, hogy a kötelesség csak
a közösségbe való kényszerű beigazodásunk következménye, s így
legföljebb a „szükséges rossz” minőségében és mértéke szerint épülhet
az életünkbe.
Ha így megy tovább, megérhetjük, hogy a „kötelező” oktatásra fogott
általános iskolás áldozatnak véli majd, hogy megtanulja az ábécét meg
az egyszeregyet, s esetleg támadnak bátor emberek, akik holtig büszkék
lesznek arra, hogy sohasem tanulták meg a helyesírást. Szerencsére
lehet másképpen is gondolkodni a kötelességről. Dsida Jenő nagyszerű
költeménye juthat eszünkbe, az Amundsen kortársa.
Egy kishivatalnokról szól, aki lázasan, dermesztő téli hidegben
elhárítja feleségének, két fiának marasztalását; nem maradhat az
ágyban, hivatalba kell mennie, be kell fejeznie a zárszámadást.
„És fölkel az ágyból.
Míg dideregve mosdik,
régi latin szók jutnak eszébe:
Officium, officii = munka, tisztség, hivatás.
Debitum, debiti = adósság, kötelesség.”
A kötelességnek a szigorúan vallásos gyakorlatok terén is szerepe van.
Megcsúfolása a szentmisének, hogy parancs lett az „ünnepnap misét
becsületesen hallgass”? De hányszor vagyunk olyan fáradtak,
kedvetlenek, hogy valóban csak azért megyünk el a vasárnapi
szentmisére, mert legalább a kötelességünknek eleget akarunk tenni, s
hányszor lett a minimális hűség effajta hősiességéből igazi imádság?
Megalázó, restségre csábító a papra nézve, hogy olyanokhoz beszél, akik
„bűn terhe alatt, sőt halálos bűn terhe alatt” kötelesek végighallgatni
szavát? De hányszor épp a kötelesség objektivitása teszi szabaddá a
prédikációt – szenzációkereső fogásoktól, a csüggedés vagy a
pillanatnyi szeszély személyes mozzanataitól! Lehet elmeserkentő egy
szónok számára az a tudat, hogy pillanatról pillanatra meg kell
küzdenie hallgatóinak figyelméért, hogy újra visszajöjjenek,hogy
egyáltalán ott ne hagyják, de a lényeges igazságok komoly
számbavételére talán mégis az az erőtér alkalmasabb, amit valamilyen
kötelességtudat alakít ki. Veres Péter panaszolta, hogy a mai színház
sokkhatásokra törekszik. „Az igazi nagy mű– szögezi le – katharzist
hoz, nem sokkot.” De egy kathartikus hatású színházi esthez nem
tartozik-e hozzá a színház szentsége, a közönség bizalmának valamilyen
előlegezése, vagyis épp a kötelességtudatnak egészen világos jelenléte?
S ha a színházra érvényes ez, nem sokkal inkább a templomra meg a
prédikációra? Félreértés ne essék! Nem a „szükséges rossz” kötelesség
eszméjét akarjuk erősítgetni, nem is valami sztoikus kötelességmorált
építünk: mind a kettő individualista fogantatású. Inkább azt mondjuk,
nagy baj volna, ha teljesen kiveszne közülünk az a kötelességtudat s a
kötelességnek az a szemlélete, amellyel „Amundsen kortársa” / „az én
apám s a te apád, barátom!” / lázasan is a hivatalba indul, s amelyet a
latin szavak őriztek olyan kidisputálhatatlanul az emlékezetében. Élet
és evangélium? Jézus azt mondta, hogy neki eledele az Atya akaratának
teljesítése. Engedelmes volt mindhalálig, mégpedig a kereszthalálig.
Eljárta jeruzsálemi templomba az ünnepeken, a zsinagógákba szombat
estéken. Nem egyszerűen azért, hogy magához ragadja a szót. És az
árusokat meg a pénzváltókat kikergette a templomból, de azok ellen egy
szót sem szólt, akiket fáradtan kedvetlenül a kötelességtudat vezetett
oda. Megtanított arra, milyen az Atya, akinek a kezéből érdemes
kötelességeink keresztjét elfogadnunk. A kötelesség kiszabásra s a
kötelesség teljesítésre egyformán vonzó példát adott.
|
|
|