|
Jelenits István: Bűnbánat és megtérés
|
Papi
életének első tapasztalatairól számolt be nemrég egy fiatal káplán.
Elmondta többek közt, hogy nem sokkal fölszentelése után közlekedési
baleset szemtanúja volt. Az áldozatot, akinek mindkét lábát levágta a
vonat, emberek gyűrűjében, kínlódva, de eszméletén találta. Kereste a
szót: hogyan lépjen hozzá. Végül azt mondta neki: „Pap vagyok, bánja
meg a bűneit!”
A szerencsétlen ember haragosan elutasította magától a közeledést. S a
fiatal pap maga is úgy érezte, hogy valamit elrontott. Nemcsak
„taktikai” hibát követett el, hanem ügyetlenségből – a krisztusi
magatartás stílustörvényét szegte meg. Igaz, Jézus is azzal lépett az
emberek elé, hogy „tartsatok bűnbánatot, és higgyetek az üdvösség
jóhírében”. De olyan emberek elé lépett ezzel a fölhívással, akiket már
korábban mély, már-már reménytelenségbe buktató bűntudat hatott át.
Krisztus bűnbánatra szólító szava evangélium, örömhír. Elsősorban nem
az csendül ki belőle, hogy van mit bánnunk, hanem az, hogy van
bocsánat, nem maradunk egyedül a bűneinkkel.
A mai ember azonban legtöbbször a bűn fogalmával sem tud mit kezdeni.
Azért nincs igazi bánata, azért mond keveset számára a megváltás
örömhíre is. Hozzászoktunk ahhoz, hogy természettudományos egzaktsággal
mérjük s hűvös ésszel tudomásul vegyük az anyag tulajdonságait. A
természetben nincs hideg és meleg, csak valamilyen hőállapot, nincs jó
vagy rossz idő, csak valamiféle, több-kevesebb számszerű adattal
objektíve jellemezhető meteorológiai szituáció. A jó és a rossz
fogalompárjának helyébe – ilyenféle fölismerések után – könnyen
illesztjük etikai síkon is a szabályos-szabálytalant, az
előírásos-előírásellenest. Így aztán kikopik belőlünk a bűntudat,
helyébe önmagunk szomorú vagy elkeseredett tudomásulvétele lép, s a
bűnbánatot fölváltja a harag vagy a szégyenkezés – az önpusztítás vagy
a kompenzációk tragikus lehetőségeivel.
Minket, katolikusokat gyerekkori gyónási előkészületeink legtöbbször
túlságosan is korán megismertettek a bűnre, bűnbánatra vonatkozó
keresztény tanítással. Egy 8-10 éves gyerek belső tapasztalása még
nemigen tud igaz tartalmat-értelmet adni a lelkitükörben s a bűnbánati
imákban olvasott szavaknak. Kaptak-e később értelmet, ha egyszer
formulaként beleépültek az életünkbe? Lehettek gátjává, akadályozójává
is az igazi magunkra eszmélésnek. Hányan voltak, akik egyszerre
hazugnak, mondva csináltnak találták őket, s el is szakadtak tőlük,
velük együtt a jó és rossz „gyermeki” kategóriáitól! Ha meg valóban
eljutottunk a bűnnek s a bűnök kockázatának felnőtt megtapasztalásáig,
akkor az a kérdés, hogy fel tudtuk-e használni a felnőtt tapasztalat
értelmezésére és szóvá tételére a gyermekkorunkból magunkkal hozott
formulákat. Hány keresztény módon iskolázott ember életében van
tragikus hasadás a gyónások lelkitükre meg a valóságos önismeret
között! Meggyónnak sok olyasmit, amiért igazában nem is érzik
felelősnek magukat, s nem találnak szót azoknak a gyötrelmeknek,
vereségeknek a megvallására, amelyek miatt igazi bűntudatuk van vagy
lehetne, amelyek miatt az életüket elhibázottnak érzik.
Isten nem szemrehányássál fordul az emberiséghez, hanem szeretetéről
akar meggyőzni minket. Épp ezzel ébreszt felelősségtudatra. Annak meg,
aki – talán épp az ő szeretetével való találkozás megrendítő
pillanatában – bűnére eszmél, bocsánatot kínál.
A nagyböjt bűnbánati idő. De még a bűnbánat előtt az igazi bűnbánat
feltételeként megtérésre buzdít. Arra, hogy térjünk magunkhoz –
hazugságokból, ál-objektív vagy formalisztikusan jámbor szemléleti
rendszerekből. Vagy inkább térjünk Krisztushoz. Az eszmélésnek és az
imádságnak abba a belső csendjébe, ahol már nincs értelme bujkálásnak,
sértődöttségnek és felháborodásnak, mert magunkra maradtunk Jézussal.
Mint a házasságtörő asszony („menj, és többé ne vétkezzél!”), vagy mint
Péter a főpap házának sokadalmában, a kakasszó után, mikor a Mester
szeme rávetődött („és Péter kimenvén keserves sírásra fakadt”).
|
|
|