|
Henri Boulad: A
hit intelligenciája
|
„Hiszek
az egy, szent, apostoli anyaszentegyházban, hiszek egy Istenben,
Mindenható Atyában….” – mondogatjuk, ahogy azt a hittanórán, a
katekizmusból tanultuk. De mi az, amit igazán hiszünk? Bízol a
Szentháromságban? Mit jelent az számodra, hogy Szentháromság? Egy
misztérium?
Tanultuk, hogy ne próbáljuk megérteni, mert misztérium. Vagy itt van
Isten megtestesülése, hiszel benne? Tudod, hogy muzulmán felfogásban ez
egy botrány? Hogyan hiheted csak olyan egyszerűen, hogy ez az ember
Isten? És egy kis darab kenyér szintén Isten! Miért hiszed ezt? Mert az
egyház ezt mondta? Sajnos ez ma már nem elég. Ez ma már így nem
működik. Nem mondhatod csupán: mivel az egyház ezt tanítja, ezért ezt
hiszem. Hiszem, hogy Krisztus a Megváltó, mert ez a mi hitünk. Van
valami okod ezen kívül arra, hogy ezt hidd? Ne feledd a középkori
skolasztikus iskola egyik mottóját: „a minden értelmet kielégítő hit”,
a „fides quaerens intellectum” nagy kincs! A hit intelligenciája
manapság már nagyon fontos fogalom!
Ezért szeretem én magam annyira Teilhard de Chardin munkásságát. Ő
megadta nekem azt a valóságos struktúrát, amelyben összekapcsolódik
hit, tudomány, misztika, szociológia, biológia asztrofizika, stb.stb.
Ez a megközelítés csodálatosan strukturálta az én saját hitvilágomat.
Mert ha mindentől különválasztod a hitedet, nem leszel képes
megbirkózni a mai kihívásokkal. Ma az emberi tudás különböző területeit
átfogó, integrált látásmódra van szükségünk. Ha hited egy külön
kalitkában van, életed valamelyik külön területén, annak csak egy külön
sarkát foglalja el, napi munkád, kapcsolataid pedig egy másik
kalitkában foglalnak helyet, akkor sajnos mindez nem működik.
Vigyázat! Nem arról van szó, hogy a hitet egy piramis tetejére akarjuk
helyezni, ahogy azt a múltban tettük. Ellenkezőleg! A hit valahol élő
módon a piramis szívében van.
|
|
|