|
Henri Boulad: A belső fény
|
Van egy Nap a fejünk felett az égen, és van egy másik az ember
szívében. A külső Nap a belső szimbóluma. Az, ami az ember számára
fontos, hogy ne a külső világosságot nézze a szemével, hanem a belsőt –
a szívével. Jézus azt mondja magáról: „Én vagyok a világ világossága, aki engem követ, nem jár sötétben”.
(Jn 8,12). Ez a világosság, ez a belső fény minden embert megvilágít,
aki erre a világra jön, ahogy Szent János mondja evangéliumának
bevezetőjében a megtestesült Igéről: „Az igazi világosság, mely minden embert megvilágosít”
(Jn 1,9). Erről a fényről beszél Szent János az első levelében is. Ez a
belső fény vezeti az embert, teszi számára lehetővé, hogy lásson,
megértse Isten titkát, az ember titkát, a világ titkát és önmaga
titkát. Nem véletlen, hogy a karácsony ünnepét december 25-én tartjuk
meg. Ez volt akkor a fény ünnepe Mezopotámiában, Egyiptomban, az egész
Keleten és Rómában. A napforduló, mikor a Sol Invictus (Legyőzhetetlen
Nap) Mezopotámia híres napistene felülkerekedik az éjszakán, és újra
felveszi győzedelmes útját a sötétség felett, amikor az már majdnem
elnyelte. S az Egyház – nem tudván Jézus születésének pontos dátumát –
a fény ünnepét választotta annak kifejezésére, hogy Jézus, a világ
világossága, ki minden embert megvilágít, aki világra jön,
megtestesült, eljött erre a világra. Minden ember, aki a világra jön,
tehát nem csak a keresztények, hanem minden ember, muzulmánok, zsidók,
buddhisták, sintoisták, hinduk, animisták és ateisták –mind magukban
hordják ezt a belső fényt, az Igét, Jézus Krisztust. És mi aszerint
leszünk ítélve – akár keresztények, akár nem – hogy hűek voltunk-e
ehhez a fényhez, amely bennünk világít. Nem annyira a külső törvények,
parancsolatok betartása lesz a döntő, hanem a Krisztus világosságához,
a Szentlélek sugallatához való hűség. Ez lesz az a végső kritérium,
amely szerint Ő meghozza majd felettünk az utolsó ítéletet. A belső
fény elhalványulhat. A bűn elsötétli a szívet, elhomályosítja a belső
látást, és egy bizonyos idő után egészen megakadályozza az embert
abban, hogy tisztán lásson. Létrehoz benne egy belső páncélt. Szent
János sokszor beszél a sötétség és a világosság közötti
szembenállásról. A világosságot Krisztussal azonosítja, a sötétséget a
bűnnel, a sátánnal, a sötétség hercegével. A mai evangéliumban Jézus
azt mondja az Atyának: „Áldott légy Atyám, mert amit elrejtettél a bölcsek és a tudósok elől, azt felfedted a kicsinyeknek.”
Az
egyszerű ember, az alázatos ember, az utca embere felfogja ezt a fényt,
mert nincs benne gőg, nincs benne torzulás. Nincs benne akadály, ami
oly sokszor elhomályosítja a tisztánlátást, mint a farizeusok esetében.
Egy farizeusnak minden előfeltétele megvolt ahhoz, hogy tisztán lásson.
Ismerte a törvényt, tudott olvasni, megvolt a képzettsége. Az írástudók
művelt emberek voltak, mégsem láttak. Vajon miért nem? Mert a
tisztánlátás nem az intellektuális képzettségi fok, az ismeretek, a
műveltség kérdése. A fény, amiről beszélünk, mélyebben van. S ez ma is
így van. Rengeteg nagy tudású ember nem lát, nem fog fel mindebből
semmit. Tudománya ahelyett, hogy utat nyitna hozzá a fénynek, eltakarja
előle. Mert ez a fény nem az elméleti tudás szintjén van, hanem az
élet, a létezés szintjén, és így minden ellenállás nélkül hatol be a
tiszta szívbe. Ezért mondja Jézus, hogy „eltakartad a dolgokat a
bölcsek és a tudósok elől, és felfedted a kicsiknek. Igen, Atyám
áldalak érte”. A mai mise meghív minket szívünknek ebbe az alázatos
egyszerűségébe, hogy úgy jöjjünk, mint a gyerekek. Nyissunk magunkban
teret annak a Napnak, amely ragyogni kíván bennünk, be akarja aranyozni
az életünket, míg az egészen átalakul –fénnyé! Ez a fény kisugárzik
majd környezetünkbe, ragyogni fog a szemünkből, ragyogni fog
cselekedeteinkből, és mindent megvilágít körülöttünk. Akárcsak a
gyertya, amint ég, szükségszerűen világít. Mert ez sem arra van szánva,
hogy csak magának világítson. Itt van elől, de látni lehet a templom
túlsó végéig.
Jézus azt mondta: „Fényetek ragyogjon
az emberek előtt, hogy azok látván jócselekedeteiteket, dicsőítsék az
Atyát, aki a mennyekben van. Én vagyok a világ világossága” – De azt is mondja: „Ti vagytok a világ világossága!”
Pünkösdöt várva, kérem a Szentlelket, hogy a Napot hordjátok
magatokban, és ez világító-testekké változtat benneteket. A
kereszteléskor a kezetekbe adtak egy égő gyertyát. Vagy ha még kicsik
voltatok, a keresztszüleitek kezébe. Az égő gyertya annak a fénynek a
jele, amelynek égnie kell bennetek. És a bérmáláskor megújul ez a
felszólítás: Legyetek fénnyé! Mai világunk elvesztette a
tisztánlátáshoz szükséges támpontjait. Látása eltompult. Az ember újra
a sötétben botorkál. Vajon felelősnek érezzük-e magunkat a mai kor
emberének, környezetünknek, városunknak, utcánknak, barátainknak és
családunknak szóló üzenetért? Mert nem csak a papoknak vagy
szerzeteseknek szól az a felhívás, hogy „legyetek világosság!”
Mindnyájunknak felelősséget kell éreznie azért, hogy fényt árasszon
maga körül a mai társadalomban.
|
|
|