Ez
a Mária-ünnep eredetileg a Szűzanya római főtemplomának - a Beta Maria
Virgo ad Nives - ismertebb olasz nevén a Sancta Maria Maggiore -
fölszentelési évfordulója (440). Az ünnep idővel az egyházban is
egyetemessé vált. Ez a bazilika valószínű a legősibb Mária-templom. A
Szeged-alsóvárosi Havi (Havas) Boldogasszony-templom pedig a
Mária-kultusznak talán a legkorábbi emléke hazánkban, és nyilván a
legrégebbiek közé tartozik Közép-Európában is.
A Havas Boldogasszony legendája szerint a IV. században, Liberius pápa
idejében (352. május 17. – 366. szeptember 24.) Rómában egy János nevű
gazdag patricius és felesége elhatározták, hogy vagyonukat a Szent
Szűznek ajánlják fel. Álmukban megjelent Mária, és tudtukra adta, hogy
azon a helyen, amelyet a nyári forróság ellenére másnap reggel
(augusztus 5-én) hó fog borítani, emeljenek templomot a tiszteletére.
Ugyanezt az álmot látta Liberius pápa is. A hó az Esquilinus hegyére
hullott. Itt aztán fel is épült a bazilika, amelyet a " havas" vagy
"havi" jelzővel illettek.
Az V. században Szent III. Sixtus pápa (432. július 31. – 440.
augusztus 18.) a templomot remek mozaik-képekkel díszíttette annak
emlékére, hogy az efezusi zsinat 431-ben hittételként hirdette ki Szűz
Mária istenanyai méltóságát. Az említett képek Nyugatnak és Keletnek
Mária-tiszteletében való egységét voltak hivatva képviselni. Emellett
III.Sixtus pápa a bazilika falába is belevésette a dogmát: “Szűz Mária
Isten-anya”.
A bazilikában a főoltár alatt, kristályurnában őrzik a jászolereklyét,
az újszülött Jézus betlehemi jászolának egyes részeit. A jászolereklye
okán a bazilikát az ad Praesepe, vagyis a Jászolhoz melléknévvel is
szokták illetni, ismert még a Római Betlehem elnevezés is.
A Sancta Maria Maggiore bazilikában a XIII. század óta egy régi
Mária-kép látható, amely a karjában a gyermek Jézust tartó Szűzanyát
bizánci köpenyben ábrázolja. A hagyomány szerint maga szent Lukács
evangélista festette a Boldogságos Szűzről és az egyik Jeruzsálembe
zarándokoló bizánci császárnő, Szent Ilona küldte a rokonának Bizáncba,
ahol több másolatot is készítettek a képről. Nagy Szent Gergely pápa
egy kegyetlenül pusztító pestisjárvány idején elrendelte, hogy a
kegyképet körmenetben hordozzák körül a városban. Ő maga is részt vett
a könyörgő processzióban. A legenda szerint, amikor a körmenet Hadrián
császár hatalmas síremlékéhez érkezett, a tömeg angyalkórus énekét
hallotta: Mennynek királyné asszonya, örülj szép Szűz. Innen eredne a
húsvéti antifóna. Ennek a jelenésnek az emlékét őrzi az Angyalvár névre
változtatott mauzóleum.
A kegyképről csak a jezsuiták készíthettek másolatot. Nálunk,
Magyarországon a kegykép a töröktől védő jelentéssel is gazdagodott.
Érthető az is, hogy a hazai pestis járványok idején számos helyen
ajánlotta magát a hívő nép a Havas Boldogasszony oltalmába.
1568-ban V. Piusz pápa vette fel a Római Kalendáriumba ünnepként.
Közép-Európában először Szegeden ünnepelték ezt a ferencesek – a XVII.
században.
|