A
születés és a halál közötti időt arra kellene felhasználnunk, hogy olyan
élet megvalósításán dolgozzunk, ami előkészíti az embert az örök
folytatásra. A gyermekek iránti szeretet egyik forrása éppen abban
határozható meg, hogy ők a jövendő várományosai. Milyen tragédia, ha
egy gyermek a fejlődési rendellenesség következtében nem képes a
növekedésre. Akár testben, akár szellemi életében csecsemő marad. Semmi
reménye, hogy valóban felnőtté váljék. Mi hívő emberek azt valljuk,
hogy Isten azért adta nekünk az életet, hogy felnőtté váljunk krisztusi
nagykorúságra törekdjünk, tehát a remény zászlójával meneteljünk a
jövendő felé. Az ember nem a múltból és nem a jelenből, hanem a
jövendőből merítheti előre haladásának igazi lendületét. Az igazi
halált nem az jelenti, hogy megszűnnek az életunkcióink. Aki megszűnt
hinni, aki nem tud remélni, akiből kihalt a szeretet, aki ennek
következtében képtelen növekedni, az már élve is halottnak nevezhető.
Egy
középkori népi játékban Doktor Faustus megidézi a sátánt. Ő meg is
jelenik a színpadon és szóba elegyedik Faustusszal. A doktor megkérdezi
az ördögtől: sohase érzel vágyat az örök boldogság után? A meglepő
válasz így hangzott: "Ha lenne olyan létra, amely a pokolból a mennybe
érne és minden foka éles késből lenne, akkor is elindulnék fölfelé, hogy
darabokra vágott lábbal is, de eljussak Istenhez..." A középkori szerző
ezzel a történettel szemlélteti minden teremtmény örök vágyát a Teremtő
felé.
Mily vigasztaló az Evangélium. Nagyböjt kezdetén egy lelki
létrát állít elénk, ami nem más, mint Krisztus keresztje. Ennek
fokai nem éles késből készültek, hanem az isteni irgalom aranyából.
Ezen kell elindulnunk, de úgy, hogy a bánat mozdulatával eldobjuk
bűneink terhét. Önmegtagadásunk, jócselekedeteink erősítik lelki
izomzatunkat és segítenek abban, hogy felnőjjünk a lelki nagykorúság
magasságába.