Bemutatkozás Ügyintézés Miserend Hirdetések
FRISS HÍREK, LELKI ÉLET, PROGRAMOK
 KÖZÖSSÉGEK
 GONDOLATOK, IMÁK, ELMÉLKEDÉSEK
 SZENT KERESZTI ÜZENETEK
 ADOMÁNYOK - ADÓ 1%
 URNATEMETŐ
Budapest Külső-Ferencvárosi Szent Kereszt Plébánia
Pesti-Déli Espereskerület
1091 Budapest, Üllői út 145.
Telefon: (06 1) 378-03-56
Fax: (06 1) 378-03-56
E-mail: info@szentkeresztplebania.hu

Dr. Freund Tamás: A közösség és az emberi agy kapcsolata

Az emberi agyat az evolúció nem arra találta megfelelő megoldásnak, hogy többszázezres vagy milliós közösségekben éljen. Mintegy 50 ezer évvel ezelőtt az ősember 100-200 fős törzsi közösségekben halászott, vadászott, tudta kivel hányadán áll, megosztotta-e vele a szomszéd a sikeres vadászat zsákmányát. Ebben a minimális információs környezetben a szociális viszonyok átláthatóak voltak az emberi agy számára. Azóta az emberi agy mérete, komplexitása, feldolgozó képessége biológiailag minimális mértékben fejlődött, ma is a természeti népek az ősemberhez hasonló kis méretű közösségekben élnek, a leghatékonyabb üzemek, az egyházi közösségek is hasonló méretűek, és egy városi ember telefonos füzetében is általában 100-200 név szerepel. Ez az a méretű közösség, amelyen belül nyilván tudjuk tartani szociális kapcsolatrendszerünket a közösség többi tagjával. Az emberek többsége azonban ennél jóval nagyobb közösségekben él, aminek óriási hatása van az egyén személyiség-fejlődésére. Hogy milyen is ez a hatás, azt egy ismert biológiai példával, a vérszívó denevérek példájával érzékeltetném.
Ezek a denevérek 30-40 egyedből álló kis közösségekben élnek Dél-Amerika őserdeiben. Éjszakánként valamennyien vadászatra indulnak, de mindig csak néhány denevér talál megfelelő méretű emlősállatot, amelynek véréből jól tud lakni. Nappalaikat egymás hasi tájékának vakarászásával töltik, így tájékozódnak arról, hogy vajon melyik denevér lakott jól előző este. Az éhen maradtak táplálékot kérnek a jóllakott egyedtől, aki képes azt felöklendezni, és ily módon szájból szájba táplálja társait.  Egy denevér elvileg akkor járna a legjobban, ha ő mindig kapna a többiektől, amikor kér, de ha tőle kérnek, ő senkinek nem adna. Így ő jutna a legtöbb tápanyaghoz, energiához, és ezáltal ő lenne a legfittebb, legszaporodóképesebb. Ez viszont ahhoz vezetne, hogy néhány generációváltás után az önző viselkedésre hajlamosító géneket hordozó egyedek szaporodnának el legjobban a populációban. A csupa önző denevérből álló közösség viszont nagy valószínűséggel kipusztulna. Ez azonban mégsem így történik. A denevérek ugyanis nem véletlenül élnek 30-40 fős közösségekben, hanem azért, mert az agyuk pontosan olyan fejlett, hogy a kis méretű közösségükben képesek megjegyezni, ki az, aki önző volt, és ki az, aki nem. És akitől soha nem kaptak, annak ők sem adnak. Ez pedig egyszerűen az önző géneket hordozó denevérek kipusztulásához vezet, s így kiszorul a populáció génállományából az a gén-együttes, amelyiknek a működése önző viselkedésre hajlamosít. Mi történne, ha valamilyen módon rákényszerítenénk ezeket a denevéreket arra, hogy több tízezer, százezer fős közösségekben éljenek? Akkor az önző egyedek rejtve maradnának, senki nem emlékezne rá, ki volt az, aki nem adott. Ebben az esetben az evolúció, a szelekció az önző génállomány terjedésének kedvezne.
Tehát egy genetikailag zárt, nagy méretű közösségben, amelyben az agy kapacitása már nem elég arra, hogy pontosan nyilvántartsa a közösségen belüli szociális kapcsolatrendszert, a szelekció az önző géneket (viselkedésmintázatokat) részesíti előnyben, míg kis közösségekben, ahol az agy képes a viszonosság folyamatos követésére, az együttműködést biztosító géneket (viselkedést) támogatja. Ez a törvényszerűség úgy tűnik emberi társadalmakban is működik, természetesen nem a genetikai, hanem a kulturális evolúció szintjén, és olyan embertípus kifejlődéséhez vezet, amely kis közösségben együttműködő, de nagyobb közösségben már önző, és kihasználja mások altruizmusát.
Az önzetlenség mértéke tehát fordítottan arányos a közösség  méretével, ami felé megnyilvánul. Családon belül jóval nagyobb lemondásokra képes az ember, mint például a lakóhelye érdekében. Egy kisebb munkahelyi közösségért többre képes, mint falujáért, városáért. De milyen gesztusokra számíthatunk egy nemzeti közösség, vagy netán az egész emberiség érdekében? Nemrég múlt el Húsvét, melynek áldozata éppen erre mutat példát, hiszen Jézus a legnagyobbat, az életét áldozta, méghozzá a legnagyobb közösségért, az egész emberiségért. No de nem kell ahhoz a halandó ember számára elérhetetlen krisztusi példáig visszanyúlni a történelemben, hogy a saját hazájáért önfeláldozásra is képes embert találjunk. Itt van nekünk, magyaroknak például a 48-49-es, vagy az 56-os szabadságharc számos vértanúja.

 

BEMUTATKOZÁS | ÜGYINTÉZÉS | HITOKTATÁSHIRDETÉSEK
Imádunk téged Krisztus és áldunk téged, mert Szent Kereszted által megváltottad a világot! SZENT KERESZT PLÉBÁNIA