Anzelm
(latin nevén Anselmus Cantuariensis, olasz nevén Anselmo d’Aosta)
1033-ban a felső-itáliai (Burgundia) Aosta (akkori nevén: Augusta)
városában született. Elszegényedett nemesi családból (anyja, Ermenburga
a savoyai nemességből származott, apja, Gundolf lombard volt)
származott. Egészen 1056-ig, anyja haláláig szülővárosában élt.
Szülővárosának elhagyása után három éven keresztül vándoréletet élt
Franciaországban Ekkor
ismerte meg Lanfranc szerzetest, Bec kolostorának priorját, a későbbi
canterburyi érseket. 1059-ben érkezett ebbe a normandiai kolostorba,
ahol tanulmányait végezte és 1060-ban szerzetes lett. 1063-ban Lanfranc
utódaként prior, majd
1078-ban apát lett.
Lanfranc 1089-es halála után négy évig üresen
lévő Canterbury érseki székébe hívták 1093-ban. II. Vilmos angol
királlyal való nézeteltérései miatt Anzelm 1097-ben Rómába utazik, hogy
II. Orbán pápával találkozzon. Anzelm távollétében Vilmos király
száműzetésre ítéli, és egészen 1100-ig nem is térhet vissza
Angliába. II. Vilmost követő I. Henrik királlyal is
konfliktusba
kerül, aki 1103-ban újból száműzetésre ítéli. II. Paszkál pápa és
Henrik egyezsége révén térhet újra haza.
Életének utolsó három évét nyugalomban és békességben töltötte,
1009-ben halt meg.
1163-ban
Becket Tamás érsek megkezdte szentté avatási eljárás
előkészítő
vizsgálatait. Amikor azonban Becket száműzetésbe kényszerült, az ügy
feledésbe merült. 1494-ben kudarccal járt egy másik kísérlet is. Végül
1720-ban Anzelmet egyháztanítóvá emelték, anélkül, hogy szentté avatták
volna. Ünnepét a római naptárba 1688-ban vették föl, április 21-re.
Kortársaira igen nagy hatást gyakorolt leveleivel, imádságaival és
beszélgetéseivel, amelyeket életrajzírója, Eadmer jegyzett föl.
Anzelmnek jelentős teológiai és filozófiai művei
készültek, amelyek nagy hatással voltak kortársaira. A hithez szerinte
az ész belátásán keresztül is el lehet jutni, mivel a hittételeket
semmilyen észérv nem képes érvényesíteni. E gondolatának jelentősége
abban áll, hogy így a hittételek a Biblia vagy az egyházatyák
tekintélye nélkül is képesek megállni. Ontológiai istenérve nagy vitát
váltott ki, amelyre évszázadok múlva is visszatértek (például Immanuel
Kant). Az érv lényege Isten fogalmából, képzetéből bizonyítja létét:
mivel Isten az a lény amelynél nagyobb és tökéletesebb nem gondolható
el, márpedig a legtökéletesebb lény tulajdonsága a létezés is, ezért
valóságosan létezik (Szent
Anzelm feltevése szerint a létezés
tökéletesebb állapot a nemlétnél). Az igazság három
szintjét
különbözteti meg: az örök igazságot (Istenben ezek az eszmék); a dolgok
igazságát (amelynek alapja, hogy összhangban áll az isteni igazsággal);
és a gondolkodás igazságát (amelynek alapja, hogy összhangban áll a
dolgok igazságával).
|