|
Böjte Csaba: Nagyböjti levél
|
A
mai világban nagyon sokan foglalkoznak fizikai testük, belső szerveik
megtisztításával, méregtelenítésével, ezért az emberek különféle
kúrákon vesznek részt, nehéz gyakorlatokat végeznek, táplálkozásukat,
mindennapi életüket átszervezik. Szerintem jól teszi az, aki elindul
ezen a sokszor orvosok által javasolt úton, hogy ilyenkor tavasszal a
sok téli salaktól, méreganyagtól, tartósítószertől a testét
megszabadítsa.
Az ember testi, lelki valóság, nekünk nem választanunk kell a test és a
lélek között, hanem az embert a maga egységében kell elfogadjuk,
értékeljük és ápoljuk. Nem szabad se a testi, se a lelki dimenzióját az
életnek elhanyagolni, megvetni, másodrendűnek bélyegezni. Bűn az is, ha
valaki e szép világnak és benne az embernek csak a lelki, szellemi
oldalát értékeli, de az is gond, ha nem veszünk tudomást arról, hogy az
Isten alkotta ember nem csak 50-70-100 kg. élő szövet. Ezért, kisebb
testvéri szeretettel szeretnék egy utat mutatni, mely az egész embert a
maga szellemi, lelki méltóságában képes megtisztítani, gyógyítani,
felszabadítani, az Istengyermeki örömteli méltóságra emelni.
A tudatosan elkövetett bűneink lehúznak, a rossz döntéseink, át nem
gondolt cselekedeteink, szabadságunkat, emberi méltóságunkat nem csak
beszennyezik, de össze is törhetik. Az orvosok egybehangzó véleménye,
hogy a gondolatban, cselekedetben, mulasztásokkal elkövetett bűneink
mindenféle testi, szellemi betegségnek a forrásai lehetnek. Anyánk az
Egyház, ilyenkor tavasszal, a húsvéti szent időben az embereket
ösztönzi az elcsendesedésre, a szellemi, lelki tisztulásra, a bűnbánat
tartására. Ősidőktől a lelki tisztulás útjára lépő ember Isten
törvényeire figyel, azok fényében újítja meg életét. Az erkölcsi
életünket szabályozó parancsok világosak, egyértelműek, és hosszú
évezredek tapasztalata alapján váltak az emberiség közkincsévé, ezért
merem én is a bűnbánat útján, mint jelzőoszlopokat magunk elé állítani.
Isten a történelem során háromszor adott parancsokat az emberiségnek.
I. A Szentírás szerint, még a bűnbeesés előtt, Teremtőnk két dolgot
kért tőlünk: „Szaporodjatok és sokasodjatok és hajtsátok uralmatok alá
a földet”. Igazából e pár szóban Isten az önfenntartás, fajfenntartás
parancsát adta nekünk. Minden embernek kötelessége az életét
fenntartani, megtanulni uralni a saját testét, de a kommunikáció
alapvető eszközeit is, a beszédet, írást és mindazt, mi egy embert
emberré tesz. Ha útra kelünk, uralnunk kell a közlekedő eszközt, a
szerszámokat, a gépeket, mindazt mi körülvesz, mit az emberiség
évmilliárdok alatt felfedezett, alkotott, mi a civilizációnk része,
meghatározója. Uralnunk kell gondolatainkat, vágyainkat, szavainkat,
pont úgy, ahogyan a mi Urunk Jézus Krisztustól láttuk, aki még
elárulása estéjén is, nagycsütörtökön képes volt testvérei lábát
megmosni. Természetesen nem csak „uralni”, nagyra értékelni kell az
életet, hanem azt alázattal, szeretettel, mint drága ajándékot tovább
kell adnunk a gyermekeinknek, az utánunk jövő generációknak. A
fajfenntartás ösztöne minden élőlényben ott van, nekünk ezt a törvényt
Isten írásba is adta a Teremtés könyvének az elején. Az élet tovább
adása, szolgálata olyan parancs, melyet ha tudatosan megszegünk, súlyos
bűnt követünk el. Az Isten adta fényt, az életet bűn veszni hagyni,
kioltani.
II. Sajnos nem volt elég e két rövid, világos parancs, ezért Isten a
bűnbe esett emberiségnek részletes eligazítást adott a
tízparancsolatban. A tízből a három első parancsolat Teremtőnk felé
irányítja figyelmünket, a következő hét szüleinkkel és embertársainkkal
való viszonyunkat határozza meg.
1. Uradat, Istenedet imádd, és csak neki szolgálj!
2. Isten nevét hiába ne vedd!
3. Az Úr napját szenteld meg!
4. Atyádat és anyádat tiszteld!
5. Ne ölj!
6. Ne paráználkodj!
7. Ne lopj!
8. Ne hazudj, mások becsületében kárt ne tégy!
9. Felebarátod házastársát ne kívánd!
10. Mások tulajdonát ne kívánd!
III. És végül megváltónk, Jézus Krisztus hihetetlen tömörséggel
összefoglalta Isten akaratát a Főparancsban, az Isten, az embertárs és
az önmagunk szeretetének a parancsolatában.
„Szeresd Uradat, Istenedet teljes szívedből, teljes lelkedből és teljes
elmédből. Ez a legfőbb: az első parancs. A második hasonló ehhez:
szeresd felebarátodat, mint önmagadat. E két parancson függ az egész
törvény és a próféták.” (Mt 22,37-40)
Több ezer év és összesen tizenöt rövid, tömör parancs, melyeket ha
betartanánk, a mi életünk is, de az emberiség élete is gyökeresen
megváltozna. Nem az a cél, hogy mi egymás életét vizsgálgassuk,
ítélkezve egymás hibáit, bűneit kiteregessük, mert az acsarkodás csak
rosszabbá tesz bennünket. Az vinne előbbre, ha mindenki a maga életében
teremtene rendet, és ez lehetséges is, mivel a magunk élete felett mi
magunk döntünk. Vegyük alázatosan hosszan Isten parancsait, kéréseit,
és a boldogságra vezető út jelzőkövei mentén induljunk el. Lépjünk rá a
bűnbánat, a tisztulás útjára és minden egyes törvénynél megállva
gondolkozzunk el, hogy életünk mennyire van összhangban az Isten adta
normákkal. Tudnunk kell, hogy a bűnbánat útjára lépő ember az
elcsendesedés, az elmélkedés fényében nemcsak a múltját faggatja,
hibáit ismeri fel, hanem kemény döntéseket is hoz, pályáját bölcsen
módosítja, saját lépteit, - a múltját megbánva - a szeretet útjára
igazítja.
Az elmúlt napokban Budapesten voltam és a Pálos sziklatemplomtól a
Gellérthegy oldalában a pesti ferences templomba zarándokoltam néhány
testvéremmel. Nagy élmény volt, a csodálatosan szép tájban, jó időben,
imádságos szeretettel bandukolni a templom felé, melyben mikor oda
értünk éppen szentmise áldozatot mutatott be az atya. A zarándokutunk
végén az Eukarisztiában az élő Isten fogadott. Ezt az egy órás utat
mint bűnbánati zarándoklatot tiszta szívvel merem ajánlani mindenkinek.
Remélem, hogy eljön az az idő, mikor a földből sudáran kinő tizenöt
kopjafa, mindegyikbe belefaragva egy-egy Isteni parancs, hogy mint néma
felkiáltó jelek megállítsanak, és némán ösztönözzenek lépteinket
Istenünk lépteihez igazítani.
|
|
|