Aki
azt hiszi, hogy az olyan ember aki egyébként buzgó, istenes életet
folytat és rendkívüli kegyelmekben részesül, nem eshetik halálos bűnbe,
annak még sokat kell tanulnia a lelki élet terén. Az Úristennek számos
oka lehet arra, hogy az ilyennek eleressze kezét és megengedje bukását:
főleg az, hogy az illető elbízta magát. Ilyenkor válik el, vajon az
illető alázatos lélek-e vagy sem. Ha az, akkor sietve meggyónik és
fokozott buzgalommal szolgál Istennek. Okul bukásán és a jövőben
óvatosabb. De ha nem alázatos, akkor esetleg eldob magától mindent, és
hanyatt-homlok rohan vesztébe. A bukás elleni egyedüli eszköz a
végletekig menő óvatosság a bűnre vivő alkalmak kerülésében, a teljes
és soha meg nem szűnő bizalmatlanság önmagunk iránt; gyermeki bizalom
Istenben és állandó, kitartó imádság. Ezeknél az elragadtatásoknál úgy
látszik, mintha a lélek nem éltetné többé a testet. Azért is annak
természetes melege szembeszökő módon csökken; a test mind jobban és
jobban kihűl, de mindez kimondhatatlan édességgel és élvezettel jár. Az
ellenállás itt ki van zárva. Az egyesülés alkalmával még a saját
földünkön vagyunk, s bár megerőltetésbe kerül, az ember majdnem mindig
megakadályoz hatja. Itt legtöbbször minden hiábavaló; sőt olykor,
amidőn az ember legkevésbé van rá elkészülve, s mielőtt bármit is
tehetne, rendkívül heves és erős rohamban jön rá, s egyszerre csak azt
érzi és látja, hogy ez a nagy felhő, vagy ez a hatalmas sasmadár
fölkapja és viszi a szárnyain.
Ismétlem, az ember tudja és érzi, hogy viszik, csak azt nem tudja:
hová! Mert bár a dolog élvezetes, kezdetben a mi gyarló természetünkben
félelmet okoz. Itt határozott és bátor lélekre van szükség, - sokkal
inkább, mint az előbb említett dolgoknál - s el kell szánva lenni
mindenre: jöjjön, aminek jönnie kell. Az ember bízza magát Isten
kezére, s menjen jó kedvvel oda, ahová viszik. Mert hiszen viszik, akár
akarja, akár nem; még pedig ellenállhatatlan erővel. Én magam sokszor
szeretnék ellenállni, s megfeszítem minden erőmet, különösen olyankor,
ha mások jelenlétében jön rám; de sokszor olyankor is, ha egyedül
vagyok ugyan, de attól félek, hogy a dolog nem Istentől való. Néha
sikerült annyira-amennyire, de utána egészen össze voltam törve. Úgy ki
voltam merülve, mintha valami hatalmas óriás ellen küzdöttem volna.
Máskor ellenben semmit sem tudtam elérni, s elragadta a lelkemet, s
rendesen még a fejemet is fölrántotta, anélkül, hogy vissza tudtam
volna tartani; néha pedig az egész testemet is, úgyhogy fölemelkedett a
földről. Ez utóbbi dolog ritkán történt. Egyszer ugyanis éppen
mindnyájan együtt voltunk a kóruson s a szentáldozáshoz járultunk,
térden állva, s ekkor esett meg velem. Nekem nagyon fájt, mert mégis
csak rendkívüli dolognak látszott s nagy föltünést keltett. Ez
mostanában történt, amióta perjelnő vagyok, s így megtiltottam a
nővéreknek, hogy szóljanak róla. Egy más alkalommal pedig, amint
észrevettem, hogy az Úr ilyesmit akar velem tenni, lefeküdtem a földre,
s a nővérek is odasiettek, hogy lefogjanak, s mégis észrevehető volt ez
a fölemelkedés. Hozzá ez éppen a védőszentünk ünnepén történt, a
szentbeszéd alatt, számos előkelő úrinő jelenlétében. Esedezve kértem
az Urat, ne adjon nekem több olyan kegyelmet, amely külsőleg is
meglátszik. Én ugyanis már egészen belefáradtam abba a folytonos
aggódásba. Már pedig ezt a kegyelmet Ő Szent Felsége nem küldhette rám
a nélkül, hogy mások észre ne vegyék. Végre volt olyan kegyes
meghallgatni engem, úgyhogy azóta nem volt többé elragadtatásom. Igaz,
hogy ennek még nem múlt sok ideje.